Sprekers

Internationale en nationale topdocenten/sprekers aan het woord tijdens ons Physio Summit.

Topdocent (en plenair spreker op vrijdag):
prof. dr. Jeremy Lewis

Even kort voorstellen

Jeremy Lewis is consultant fysiotherapeut en onderzoeks- en innovatieleider voor de Musculoskeletal Service bij Central London Community Healthcare NHS Trust in Londen, VK. Hij is erkend als een van de 5 meest vooraanstaande clinici in zijn beroep (The UK Department of Health National AHP Clinical Expert Database). Hij staat bekend om zijn bijdragen aan het begrijpen en behandelen van schouderaandoeningen. Hij is vooral bekend om zijn revalidatieprogramma “Shape up my Shoulder (SUMS)”.

Jeremy is plenair spreker op vrijdag en geeft zijn Masterclass vanaf:

11:00-12:30

13:30-15:00Masterclass 1De complexe relaties tussen biomechanica van de schouders en het lichaam, pijnwetenschap en psychosociale factoren.

MSc manueel- en sporttherapeut en revalidatiewetenschapper & leefstijlcoach:
Jaap Wonders

Even kort voorstellen

Wat is de invloed van leefstijl op het ontstaan en herstel van fysieke klachten en hoe kan een fysiotherapeut dit op een praktische en onderbouwde manier implementeren in de praktijk?

Deze vraag beantwoord Jaap Wonders – revalidatiewetenschapper, sportfysiotherapeut, manueel therapeut, leefstijltherapeut en auteur van het populairwetenschappelijk leefstijlboek ‘Alledaags wonderlijk leven’ – vanuit een wetenschappelijke basis en met praktische inslag tijdens deze lezing/workshop.

Fysiotherapeuten zijn bij uitstek geschikt om leefstijl te integreren tijdens de therapie van musculoskeletale klachten. Daarbij zullen ze op zoek moeten gaan naar herstelbelemmerende factoren en die omzetten in herstelbevorderende factoren. Leefstijlfactoren zijn vaak onderdeel van het probleem van fysieke klachten. In de toekomst kunnen fysiotherapeuten op diverse manieren een steeds grotere rol spelen in het bevorderen van een gezonde leefstijl van patiënten en daar duikt Jaap graag op in.

Je kunt Jaap op zaterdag zien vanaf:

11:00-12:30

13:30-15:00Masterclass 3Leefstijl als therapie bij musculoskeletale klachten! De huidige mogelijkheden en de mogelijke toekomst.

Internationaal spreker en docente aan de Universiteit van Gent: dr. Evi Wezenbeek

Even kort voorstellen

Evi Wezenbeek studeerde in 2009 af als Master in de Revalidatiewetenschappen en Kinesitherapie aan de UGent. Hierna ging ze aan de slag als therapeut in een sportkiné praktijk en als blessurepreventietrainer bij sporters. Ze publiceerde diverse wetenschappelijke artikelen en schreef in 2018 de thesis: Risk factors for the development of Achilles tendinopathy.

Je kunt Evi op vrijdag zien vanaf:

Masterclass 5‘Do we KNEEd to train the brain?’
13:30-15:00Masterclass 5‘Do we KNEEd to train the brain?’

MSc Karl Jacobs

Even kort voorstellen

Karl werkt als anatoom op de afdeling Medische Biologie, sectie Klinische Anatomie & Embryologie van de Universiteit van Amsterdam en vertelt: “Als fysiotherapeut ben ik altijd geïnteresseerd geweest in de diagnostische processen en orthopedische revalidatie van aandoeningen aan ons houding en bewegingsapparaat. Als anatoom ligt mijn speciale interessegebied bij de functionele anatomie van het bewegingsapparaat, met een bijzondere focus op fascia. Tijdens het Physio Summit congres neem ik je samen met mijn collega Wouter Hoelen mee in de wonderlijke inzichten van het fasciale systeem.”

Je kunt Karl en Wouter zien op vrijdag vanaf:

Masterclass 3Unlocking the power of fascia
13:30-15:00Masterclass 3Unlocking the power of fascia

MSc sportfysiotherapeut, orthopedisch manueel therapeut Beate Dejaco

Even kort voorstellen

Beate is werkzaam als senior fysiotherapeut op Sport Medisch Centrum Papendal en high performance partner van teamNL.
Ben jij al bekend met VR (Virtual Reality) in de fysiopraktijk? VR kan jouw patiënten helpen bij het verlichten van pijn en angst, doordat het de aandacht van de patiënt verlegt en een gevoel van ontspanning bevordert. Een ander voordeel is de mogelijkheid om de voortgang van de patiënt te monitoren en te analyseren, dankzij de gegevens die VR-systemen verzamelen. Tot slot maakt VR het mogelijk om veilig te oefenen en nieuwe bewegingspatronen aan te leren zonder het risico op blessures, waardoor het herstelproces effectiever en efficiënter kan verlopen. Beate zal een onwijs boeiende masterclass geven over virtual reality binnen de fysiotherapie.

Je kunt Beate op zaterdag zien vanaf:

11:00-12:30

Masterclass 5Virtual reality binnen de fysiotherapie.
13:30-15:00Masterclass 5Virtual reality binnen de fysiotherapie.

Prof. dr. Jo Nijs

Even kort voorstellen

Jo is hoogleraar aan de Vrije Universiteit Brussel, kinesitherapeut in het Universitair Ziekenhuis Brussel en gastprofessor aan de Universiteit van Gotenburg (Zweden). Hij is houder van de Leerstoel de Berekuyl academy, gericht op oncologische revalidatie.

Veel patiënten begrijpen hun pijnklachten verkeerd, hetgeen een voorname barrière vormt om met oefentherapie of leefstijlveranderingen aan de slag te gaan en vol te houden. Uitgebreid wetenschappelijk onderzoek bevestigt ook dat fysiotherapeuten bij uitstek de zorgenverstrekkers zijn die door middel van pijneducatie deze barrière kunnen wegwerken. Door motiverende gespreksvoering te combineren met pijneducatie kan je als therapeut veel betere leefstijlinterventies toepassen in de behandeling voor patiënten met aanhoudende pijn.

Je kunt Jo zien op zaterdag vanaf:

11:00-12:30

13:30-15:00Masterclass 2Pijneducatie 2.0: The best is yet to come: fysiotherapie als gen- en immuuntherapie.

Physio Summit wordt mede mogelijk gemaakt door: